24 augustus 2016 (Dag 18/21)

24 augustus 2016 - Forsand, Noorwegen

Hallo allemaal,

Inmiddels weer in Nederland, maar het reisverhaal van de laatste dag moet natuurlijk ook geschreven worden. Bijna weer gewend aan alles. Maar met het schrijven van dit reisverhaal kan ik nog weer even genieten van de vakantie.

Woensdag 24 augustus.

De laatste dag helaas. De wekker ging redelijk vroeg, want voor de laatste keer het hele riedeltje van: inpakken, schoonmaken en ontbijten met zijn allen. Dit verliep allemaal redelijk spoedig, aangezien we hier behoorlijk getraind in zijn geworden. De auto volproppen is echt een specialiteit geworden. Nadat de mevrouw van het huisje een inspectie had gedaan: 'It looks very clean' en wij de mega-fluffy witte hond aan de overkant een afscheidsaai hadden gegeven propte wij ons in de auto. Yes! De laatste keer!

Met de veerboot stoken we over om naar Stavanger te gaan. Met een tussenstop bij de Svjerd i fjell oftwel zwaarden in berg. Hier zijn uiteraard de nodige foto's gemaakt. Na deze tussenstop de auto geparkeerd en toen konden we eindelijk lekker de toerist uithangen in oud-Stavanger. Het zag er erg leuk uit met alle witte houten huisje met fleurige bloembakken/potten ervoor en de smalle straatjes. Stavanger is ook niet vlak! Dit kennen de Noren gewoon niet. Onze magen begonnen te rommelen, dus stopte we bij een picknickbank midden in oud-Stavanger. We kwamen langs het Norwegian Canning Museum oftwel het conservemuseum. Dit was een klein museum, waar alles werd uitgelegd over de sardientjes industrie van Stavanger. De verschillende onderdelen van het proces stonden door elkaar, dus het was een echte speurtocht om de juiste volgorde te vinden. Maar uiteindelijk hebben we deze ontdekt en weten we hoe sardientjes worden gerookt, schoongemaakt en verpakt. Dat hadden we echt niet willen missen!

Aangezien we met de tickets van het conservenmuseum gratis bij andere musea naar binnen mochten kozen wij ervoor om naar het Stavanger museum te gaan. Hier was namelijk een tentoonstelling over 900 jaar kind zijn. Dit konden wij natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan! Het was uiteindelijk meer een tentoonstelling over speelgoed, maar dat mocht de pret niet drukken. Het kind kwam bij iedereen weer naar boven! Er werden poppen gemaakt, melodietjes gespeeld met speelgoedgeluidjes, forten veroverd en nog veel meer. Het museum had nog andere tentoonstellingen, maar daar hadden we niet zoveel zin in. We hadden meer zin in een ijsje!

Daarom liepen we terug via de haven van Stavanger, waar we ons ijsje bemachtigde bij de Burger King, behalve Koen die ging voor een cappuccino. We waren net op tijd binnen, er kwam een hele korte plens bui uit de lucht. Na het ijsje nog even langs de haven afgewandeld richting de auto. Ojee, we zijn vergeten de stekker van de koelkast eruit te halen! Fieww, de auto start nog. Tijd om Anke, Koen en Stefan naar het vliegveld te brengen.

Na een emotioneel afscheid scheidde onze wegen. Mama, Papa, Femke en Kyra gingen richting de boot en op zoek naar de grote gele M. Aangezien de boot pas om 8 uur zou varen. En ik, Stefan en Koen bleven op het vliegveld achter.

Wij dachten allemaal een ding nadat we de rest hadden uitgezwaaid: Hehe, rust! Onze vlucht naar Oslo kon nauwelijks een vlucht genoemd worden met 45 minuten. Het was eigenlijk meer stijgen en weer dalen. In Oslo hadden we ander halfuur de tijd voor over stap en avondeten. De vlucht naar Amsterdam was prima. Op Schiphol nog vlug ontbijt gekocht voor donderdagochtend en een ijsje gegeten. Toen was het tijd om Koen uit te zwaaien naar de trein en om het taxibusje naar Stefan's auto te bellen. Uiteindelijk waren we om half 12 in het warme, maar rustige Tilburg.

Helaas, is de vakantie nu echt afgelopen, want vrijdag heb ik mijn eerste college alweer.

Groetjes,

Anke