Dinsdag 15 augustus 2017

16 augustus 2017 - Heesch, Nederland

Dinsdag 15 augustus,

Vandaag willen we lekker actief worden: we gaan raften. We rijden naar Vyssi Brod.
Papa had uitgezocht dat we bij Inge tours konden raften of kanoën. We kiezen voor het stoere raften.  Gelukkig is er nog een bootje vrij, want we hadden niets gereserveerd , terwijl het nu hoogseizoen is en erg druk. Er zijn veel meer mensen die het water op willen! We krijgen ons bootje en peddels. Een reddingsvest is tot onze teleurstelling niet nodig, dus waarschijnlijk is het een vrij rustige tocht.
Na wat overleg gaan Kyra en ik voorin, Femke en papa achterin. Laat het avontuur maar beginnen. Bij de eerste 'waterval' zijn Kyra en ik de klos. Een plens water komt over ons heen. Gelukkig bikini's aan met korte broek, dus dat is niet zo erg. De zon schijnt ook heerlijk en inderdaad het is rustig water. Te rustig aldus onze scouts! Het is zomer en dan staat het water natuurlijk niet zo hoog. Dit merken we al vrij snel, want onze boot loopt vast op een steen. Femke eruit om de boot weer los te trekken, sindsdien let Kyra op rare golven, want dan zit daar een grote steen.
Onderweg komen we zelfs drankbootjes tegen van Inge tours. Je kunt met je boot aanmeren om een drankje te bestellen. We raften verder tot we onderweg aan kunnen meren bij een picknickplek. Even de beentjes strekken, wat lekkers en wat drinken en onze rafttocht gaat weer verder.
Genietend van de zon en de natuur om ons heen.  We kunnen het niet laten om even te stoppen bij een strandje waar stenen torentjes zijn gemaakt, net als in Noorwegen. Weer komen we een waterval tegen, maar deze keer houden we het droog. We weten nu hoe het moet. Papa helemaal achterin de boot, dan blijft de neus wat hoger ligger en pakken we minder water. De tocht is ongeveer 10km. Het is goed te doen en als we in Rozmberk nad Vlatau aan komen, dan is het ook erg mooi om dit plaatsje vanaf het water te zien. Hier passeren we onze laatste waterval en verlaten we onze raftboot. Met de bus worden we weer terug gebracht naar ons begin punt.
Met de auto terug naar het park, waar we eerst de supermarkt induiken voor lekkere broodjes. Deze eten we lekker op, op ons balkonnetje. Wat later gaan we lekker naar het meer om te zwemmen, zonnen en het balletje overgooien. Dit balletje hadden we bij de winkel naast de supermarkt gekocht. Ik had er niet aan gedacht om luchtkussens etc. mee te nemen, om mee te spelen op het water. Hierna gaan we terug naar het huisje, waar we kliekjesdag hebben. We hebben van twee dagen nog voldoende eten over om lekker in de magnetron op te warmen en op ons balkon op te eten. Met als toetje heerlijk schepijs.
Jos en ik besluiten om na het eten langs het meer te wandelen. Het is mooi om te zien hoe het langzaam avond wordt. We komen bijna uit bij de energie centrale. Het Lipnomeer is een stuwmeer en er word elektriciteit opgewekt. We zien dat we nog 2,5 km terug moeten wandelen.  Onze wandeling werd een tocht van bijna 5 km. Nog lekker samen spelletjes doen en dan is het weer bedtijd.

De groetjes van de Rafters!