Maandag 14 augustus 2017

14 augustus 2017 - Heesch, Nederland

20170814 Maandag 14 augustus

Als we opstaan, dan schijnt prachtig de zon. Dus ons ontbijt lekker opeten op ons balkon, helaas schijnt hier nog niet het zonnetje op, maar dat maakt ons niet uit. Dan maar een extra vestje aan. De buren zitten ook te ontbijten op hun balkon.
We besluiten om met de auto naar Cesky Krumlov te rijden. Dit is een heel mooi oud stadje. Het staat op de werelderfgoedlijst van Unesco. De oude stad is auto vrij, dus we parkeren de auto op P3 onder een oude boom. We lopen via het park naar de oude stad. We lopen langs de Vltatva, waar mensen in kano's en bootjes voorbij komen gevaren. Het ziet er allemaal prachtig uit, een stralende zon en blauwe lucht met witte wolkjes. Via een smal gangetje met trapjes lopen we naar de Sint-Vituskerk. De mevrouw die voor de kerk zit maakt een grote buiging en kushandjes naar ons, omdat wij om onze blote armen en schouders bedekken met een omslagdoek. Ze is hier erg blij mee, zelfs als we weggaan krijgt Femke een dikke duim van haar. De kerk zag er weer prachtig uit van binnen in barokstijl. We slenteren verder door de mooie straatjes met veel souveniers-, kristal-, glaswerk-, keramiekwinkels en ateliers van kunstenaars. Vanaf een uitkijkpunt kijken we heel mooi op het Krumlovkasteel. Deze burcht is iets kleiner dan de burcht in Praag, maar hij is prachtig beschilderd aan de buitenkant. We gaan het kasteel van binnen bekijken, waar de kamers er nog prachtig uitzien. Daarna gaan we de mooie beschilderde toren beklimmen met wel erg smalle trapjes. Er ontstaan soms opstoppingen, maar het uitzicht boven op de oude stad is prachtig. Dus daar moeten we even van genieten en natuurlijk de nodige foto's van maken. Weer via de smalle trapjes naar beneden en we wandelen verder over de binnenplaats naar de kasteeltuin met een prachtige fontein. Als we alles gezien hebben, dan wandelen we weer terug via de oude stad naar de auto. Onderweg kopen we nog heerlijke ijsjes, waar ze vers fruit door een bolletje vanille-ijs persen. Dit is echt lekker!
De auto in en op weg naar de Lidl om boodschappen te doen en lekkere broodjes kopen. Het is alweer twee uur geweest en we hebben nog niet geluncht. Dit doen we na het boodschappen doen in de auto en dan rijden we weer terug naar Lipno om daar even te gaan chillen.
We gaan lekker zwemmen in het meer en zonnen op het grasveld bij het meer. Dit voelt echt als vakantie. Heerlijk genieten. Het water is wel fris, maar als je er eenmaal door heen bent is het heerlijk. Hierna lekker douchen in het appartement. Femke en papa koken eten. Lekker op ons balkonnetje opgegeten met het mooie uitzicht op het meer. Lekker genieten.

Groetjes Annemieke en de rest