Vrijdag 11 augustus 2017

11 augustus 2017 - Heesch, Nederland

20170811 Vrijdag 11 augustus

Met z'n allen op één slaapkamer levert zo te horen een goed snurkconcert op. We zijn allemaal wel eens wakker geworden, maar we hebben toch redelijk geslapen.  Het regent ook, maar eerst aankleden en dan ontbijten. De ontbijtzaal is meteen voor de deur, dus dat is lekker makkelijk. Wel niet te laat gaan, want dan zijn de lekkerste broodjes op. Gelukkig kunnen we onze buikjes rond eten en daarna rugzakken inpakken en op weg naar de metro.
We gaan eerst nog naar het winkelcentrum om lekkere broodjes te halen bij de Albert Hypermarchee, zodat we dat niet in de oude stad hoeven te halen. We kopen meteen metrokaartjes bij de tabaksshop, want je moet bij de automaat met munten betalen. Zoveel munten hebben we niet, maar het kinderkaartje voor Kyra moeten we toch bij de automaat halen. Dus meteen gewisseld in de tabaksshop. Vanuit het winkelcentrum kunnen we meteen doorlopen naar de metro, dat is dus handig.
Met de metro reizen gaat ook erg makkelijk en snel. We moeten wel overstappen bij Station Muzeum, maar dat gaat ook goed. Twee haltes verder zijn we vlakbij de Karlsbrug, waar we naar toe wandelen. Helaas blijft het regenen. We besluiten om de bibliotheek van het Klementium te gaan bezoeken, dit moet iets bijzonders zijn, maar helaas is het gesloten. We wandelen dan maar naar het grote plein waar het stadhuis staat waar de astronomische klok bijna twaalf uur slaat. We blijven wachten, dat doen veel meer mensen. Het wemelt er van de paraplu's, want het regent nog steeds. Elk uur gaan de luikjes boven de klok open en gaan de figuurtjes bewegen. Dit zijn de twaalf apostelen. Toch leuk om dit eventjes te zien. Niet spectaculair!
We wandelen over het grote plein naar de Sint-Nicolaas kerk. Dit is één van de mooiste kerken met een barokinterieur. Een prachtige kroonluchter met mooie fresco's. We komen hier een gezin tegen uit Heesch, waarvan het meisje voor het eerste jaar bij Kyra bij de scouting zit. Ze zijn bijna twee weken naar het Lipnomeer geweest en verblijven nu twee dagen in Praag.
We wandelen verder over het plein naar de Tynkerk. Hier was een dienst aan de gang. We mochten even achter het hek kijken naar alle pracht en praal van deze kerk. Het is veel goud wat er blinkt.
We besluiten om met de metro naar de Praagse burcht te gaan. Onderweg komen we langs heel veel souvenierwinkeltjes, waar onze dames graag even willen kijken. Femke heeft al weer een armbandje van Praag gescoord!
Bij het kasteel lopen we nog even verkeerd, maar daarna vinden we de trappen naar boven. Hier staan agenten die met een scanner controleren of je niets verdachts bij je hebt. Gelukkig: we mogen naar binnen. We krijgen een appje van Koen dat hij hier al een half uurtje eerder was gearriveerd. Het blijft nog steeds regen, maar wel steeds harder. We besluiten om even wat te gaan drinken, maar er is geen plek. Dus dan maar het kasteel en de kathedraal gaan bekijken. Het gaat nu ook flink onweren en nog steeds harder regenen. De Sint-Vituskathedraal is erg groot en lijkt aan de buitenkant op de Sint-Jan. Van binnen zijn er wel mooie glas in loodramen, maar vinden we de kathedraal niet zo mooi. De burcht is enorm groot en we hebben het wel gezien na zoveel regen. We gaan met de metro terug naar de oude stad, waar we een McDonalds induiken voor heerlijke ijskoffie. Hier krijgen we weer nieuwe energie van en we gaan met de metro naar de Joodsewijk. We willen de synagoge en het kerkhof bezoeken, maar dat is nog maar een uur open en vrij prijzig. We besluiten om even door de wijk te wandelen, waar Femke en Kyra ieder een mooie sweater van Converse met Praag scoren. Het wordt zelfs droog en de zon gaat weer schijnen. Na een wandeling komen we weer bij de Karlsbrug, waar we nog wat foto's maken met zon!
We besluiten om met de metro terug naar Pankrac te gaan, waar we lekker gaan eten bij de Italiaan en daarna proberen bij te komen in ons hotel na de lange wandelingen door Praag. Nu maar hopen dat we vanavond geen groot snurkconcert hebben.

Groetjes Annemieke en de rest