13 augustus 2016 (Dag 7/10)

13 augustus 2016 - Gjerdset Turistsenter, Noorwegen

Hallo allemaal,

Vanochtend lekker uitslapen, want vandaag is het 100% kans op regen. We zaten dus ook pas rond elf uur aan ons ontbijt. Heerlijk relaxen vandaag, nou ja relaxen: papa en Koen willen toch heel graag iets gaan ondernemen. Ze kunnen niet stilzitten die twee!!! Dus boterhammetjes gesmeerd en hup de auto in op weg naar Åndalsnes. Dat is maar een klein half uurtje rijden.  Gelukkig! We gaan hier het Norsk Tindesenter bezoeken of te wel het Noorse Klimcentrum.

Er zit een museum bij met een klimwand in een bijzonder modern gebouw. Helaas mogen we niet klimmen, want volgens de regels moet je een klimbrevet hebben of een tweedaagse klimcursus hebben gevolgd en dat hebben we niet.

Jammer, dan maar het museum bezoeken dat start met een indrukwekkende film over diverse klimmogelijkheden hier. Gelukkig niet in het Noors, maar met achtergrondmuziek. Indrukwekkend om te zien welke uitrusting de mensen vroeger gebruikten of nu! Wat dacht je van gewoon een touw om je middel!?!
Of de basejumpers die van de rots afspringen en dan naar beneden vallen in een soort parachutepak! De kriebels krijg je daarvan.

Gelukkig is het iets minder hard gaan regenen en we eten bij de auto onze boterhammetjes op. Daarna splitsen we ons op: pa, Koen, Kyra en ik gaan wandelen naar Nebba. De rest gaat naar de winkel/shoppen.

Het eerste stuk gaat perfect er is zelfs een breed metalen pad, maar na een kwartiertje zijn we al op het uitkijkpunt en het einde van deze Nebba tocht. Veel te kort volgens onze ervaren klimmers, dus we gaan verder om de Romsdaltrappe te beklimmen. Dit is maar twee kilometer (ahum), maar je gaat 500 meter stijgen. Het is een modderpad met rotsen en boomwortels! Dus goed opletten! Af en toe is er een ketting, waar jezelf aan vast kunt houden om omhoog te klauteren. We denken dat we op de helft zitten, maar we verdwijnen langzaam in de wolken. We besluiten om terug te gaan, want als we aan het einde zijn dan kunnen we op het beroemde uitkijkpunt toch niets zien. Helaas. Even gebeld naar de shoppers: zij zitten aan een heerlijke latte! ;(
Dat willen wij ook wel, want wij hebben alleen water en het gaat toch weer regenen! ;(
Dus het modderige met boomwortels en rotsen bezaaide pad 'klunen' we weer terug!
De afspraak is: wie uitglijdt hoeft niet af te wassen! Voorzichtig 'klunen' we verder!
Dan horen we papa plots roepen: 'Ik hoef NIET af te wassen!' Hij is dus gevallen en zit lekker onder de modder! Fijn: dat wordt wassen!!!

Gelukkig bereiken we zonder problemen weer het klimmuseum en krijgen wij onze verdiende latte, cappuccino of koffie!
Terug naar ons huisje om te eten, alles opruimen en inpakken, want het is onze laatste nacht in Gerdsjet. Morgen vertrekken we naar Loen.

Koen, papa, Femke en Kyra gaan nog even kanoën op het meer en wij relaxen met het schrijven van dit verhaal!

Groetjes vanuit een erg nat regenachtig Noorwegen,
Annemieke en de rest

Ps vandaag vond ik blijkbaar maar een flauw dagje, want tijdens het maken van de aardappelpuree schoot het dopje van het zeezout potje los........de aardappelpuree was nu echt op smaak gebracht! Vraag maar aan Kyra.