22 augustus 2016 (Dag 16/19)

22 augustus 2016 - Forsand, Noorwegen

Hallo allemaal,

Bij het opstaan is het wel bewolkt, maar droog. Als ik 10 minuten later naar buiten loop om de mobiele data op te halen begint het helaas licht te regenen. Wifi hebben we alleen maar bij de receptie! Maar gelukkig is er Wifi!

Na het ontbijt gaan Femke, Koen, Jos en ik naar Jørpedal om boodschappen te doen bij de Kiwi. Bij de Turistinformation even horen wat we kunnen gaan doen vandaag, want het blijft regenen. Duidelijk is dat we niet naar de Preekstoel gaan wandelen. De Fjordcruise is nog maar de vraag, want door de lage bewolking zie je niet zo veel en dat is dan erg jammer. Het meisje durfde dit niet te zeggen over de Fjordcruise, maar haar gezicht sprak boekdelen.

We hopen dat na het middageten het weer opklaart, maar helaas.........
Na veel vijven en zessen besluiten we om naar Stavanger te gaan om daar naar het Oliemuseum te gaan kijken. Dit is een uurtje rijden en we hebben geluk bij de ferry, omdat we vrij snel op de boot kunnen. In Stavanger is het gelukkig droog en de auto kunnen we parkeren bij de haven. Dus de dakkoffer kan blijven zitten!

Het Oliemuseum zit in een bijzonder gebouw. Het ziet eruit als een soort boorplatform. Op een speelse wijze wordt hier het hele proces van het ontstaan van aardolie tot de winning uitgelegd. Je kon veel doen en er was veel te zien. Schaalmodellen van boorplatforms, tankers etc. Koen, Femke en Kyra hebben een pak aangetrokken dat de mensen in een reddingshelikopter dragen. Erg zware pakken, maar het zag er wel komisch uit. Ook was er een vlucht glijbaan van touwen, die uitgeprobeerd moest worden. Kyra ging ontzettend snel naar beneden, toen we ontdekten dat je dit zijwaarts moest doen. De parkeertijd was om en we gingen met de auto weer terug naar het huisje. Anke en Stefan hadden het eten al klaar, wat natuurlijk weer erg lekker was. Na het eten werd het eindelijk droog en zijn we naar de zalmtrappen gewandeld bij Jørpedal, waar veel water was te zien en geen zalm die tegen de trappen omhoog sprong. Toen we naar de zalmtrappen reden hoorden we een raar geluid onderuit de auto komen. Er was een plaat die onder de auto zat afgevallen. Dus omdraaien, gevaarlichten aan en de plaat oprapen. De auto is toch echt wel een dagje ouder aan het worden. We zijn blij als we straks weer met de auto in Nederland zijn.

Nu hopen dat het morgen mooi weer wordt, want we willen nog erg graag een Fjordcruise maken in het Lysjefjord en ook de Preekstoel beklimmen.

Groetjes Annemieke en de rest
Ps we zitten in een oud boerderijtje wat erg laag is en volgens mij heeft iedereen zijn hoofd wel gestoten, behalve Kyra. Er zijn hier deuren naar de slaapkamer, die nauwelijks anderhalve meter hoog zijn. Dit huisje is gemaakt voor kleine mensen en niet voor lange Nederlanders!