9 augustus 2016 (Dag 3/6)

10 augustus 2016 - Gålå, Noorwegen

Een dag vol kloven!

Het zonlicht priemt al vroeg door de raampjes. Nog net geen schaapjes die met belletjes je wakker rinkelen. Wanneer ik mijn gordijnen open schuif realiseer ik het me echt: "We zijn in Noorwegen!". Ik geniet nog even van het ochtendlicht dat in het diepe dal (ook wel kloof) op het meer schittert, voordat ik aan het ontbijt schuif.
Daar gaan we dan de hele familie is dik bepakt. Mama staat buiten haar lagen kleding te tellen: "Ik heb 4 lagen aan!" Roept ze. Anke voegt er aan toe "ik vijf!". Iedereen kijkt Anke aan "vijf lagen!?". "Ja, met mijn bh er bij!". (Ja, Anke die telt niet natuurlijk!) Het is wel nodig dat we zo goed gekleed zijn, want de subtropische zomers hier geven ons zo'n 9 graden. Heerlijk toch!?

De eerste kloof van de dag komen we tegen wanneer we de peer gynt Veien bestijgen. De weg die alleen zomers is geopend, want in de winter ligt het vol met, SNEEUW! Een route vol met Noorse natuur, vernoemd naar een Noors mannetje dat waarschijnlijk niet eens bestaan heeft: Peer Gynt. De eerste kloof komen we al snel tegen: we rijden de verkeerde kant op!

Nu toch maar op weg naar de echte Helvete kloof! Een prachtige wandelroute die loopt door deze kloof, ook wel potholes. Wat is dat? Nee, niet een gat met op hol geslagen lesbiennes. Het is een gat. (Goh) dat is ontstaan eeuwen geleden. Waarbij de rotsen en ijs gingen draaien op een of andere manier, waardoor ze een heel groot gat maakten soms wel 20 meter diep.Daar wandelen we toch zo maar even door heen! Een hele groot kloof, waar we over trappen lopen die over watervallen voeren. Over grote rotsen lopen die soms nogal glibberig zijn.. En daar gaat Anke: ze valt zomaar op haar... Kloof, ja. Gelukkig trotseert de rest van ons de kloof, zonder onze kloven te mogen bezeren.

Na dit avontuur rijden we door naar Lillehammer, om naar een glasblazerij te gaan. Daar volgt weer een kloof, want hij is dicht! Helaas pindakaas. Dan maar terug naar huis. We hadden wel geluk want de temperaturen werden heel erg tropisch: onze jassen konden snel uit, want het werd zo'n 15 graden!Zijn we dan helemaal voor niets daar heen gereden? Nee hoor! Ik ving een clefairy en een rhydon (voor de digibeten: dat zijn Pokemons). Oh ja, ik kocht ook nog het nieuwe Harry Potter boek! Niet voor niets naar Lillehammer toch?

Groetjes vanuit het noordse Noorwegen ,
Koen!

Koen van der Wielen is student in Amsterdam hij schrijft nu de reisbloggen voor familie van der  Wielen.