14 juli dag 4

15 juli 2012 - Råda, Zweden

14 juli  Dag 4

Hallo allemaal,

Onze dag begon met een uitgebreide telling van de muggenbulten. Koen is voorlopig de winnaar met kuiten die helemaal lek zijn gestoken. Want wie doet er nu ook een korte broek aan als die gaat wandelen? Ons ontbijtje vond weer plaats op de veranda met een lekker zonnetje.

Hierna was het tijd om er weer op uit te trekken. We zijn naar Hagfors gegaan, om boodschappen te doen bij de Lidl. Nadat we alle boodschappen in het koelkastje hadden gedaan en in de boodschappentas zijn we doorgereden naar  Ekshärad. Hier stond een kerkje helemaal gemaakt van hout, de buitenkant was als het ware helemaal bedekt met houten schubben. Dat was erg apart om te zien. Ook viel het op dat op het kerkhof geen gewone grafstenen stonden, maar kruisen gemaakt van ijzer met een soort van blaadjes eraan. Na het cultuur snuiven was het weer wat tijd voor actie.

We zijn naar de watervallen van Brattfallet gereden om daar een wandelroute te lopen van maar liefst 8 km. Wij werden weer begeleid door onze super scout Kyra en Koen (die heel misschien toch ook wel een scout is). De wandelroute was geen gewone wandelroute, deze was aangetast door erosie, waardoor het op sommige plaatsen een echt klauterparcour werd! Langs de vele steile bospaadjes inclusief de boomwortels en stenen konden we genieten van uitzichten op de riviertjes en watervallen van Brattfallet. Onderweg ontpopte ik mijzelf als een ware boomknuffelaar om de vele steile paadjes te kunnen bedwingen, dat was ook hard nodig op de stukken waar het pad was weg gespoeld. Onze weg werd zelfs nog verspert door een echte slang! (nouja het was een slangetje van zo'n 20cm). Na een paar slidings van papa waren we toch allemaal heelhuids en droog aangekomen.

Na de overheerlijke wraps door mijzelf en Koen bereid was het tijd voor de waanzinnige beversafarie. Eerst moesten we een steil paadje bedwingen voordat we op het vlot konden, maar dat was na onze middag wandeling geen probleem meer. Toen we met het vlot een stuk het meer op waren gevaren was het tijd om te zoeken naar de bevers. Na even zoeken waren ze toch te vinden: de bevers. We hebben er maar liefst 4 gezien. We konden ze op de kade zien klimmen en weer het water in duiken. We hoorden ze zelfs knagen. We hielden wel even ons hart vast toen onze kapitein Femke het vlot mocht besturen. Daarna werd het nog spannender toen kapitein Kyra aan het roer stond, want die ging ipv stuurboord naar bakboord of was het toch andersom? Maar uiteindelijk heeft de kapitein ons veilig en droog weer aan de kant gebracht. Nu nog heel even genieten van de Zweedse avond (waar op het terras de muggen ons als lekker hapje zien) en dan lekker slapen na zo'n vermoeiend dagje.

Tot ziens (of op zijn Zweeds: Adjö)