27 juli Dag 17

27 juli 2012 - Oslo, Noorwegen

Vrijdag 27 juli dag 17

Vandaag is het echt onze laatste dag in Noorwegen, helaas.

Het is prachtig hier. We hebben vaak WAUW gezegd als we weer een ander prachtig stuk natuur van dit land zagen. We hebben er echt van genoten, maar vanochtend om 7uur werden we door de wekker gewekt om te ontbijten, broodjes te smeren en dan echt dag te zeggen tegen de bergen en de waterval die we vanuit ons appartement zagen.

Om precies 9uur begon de reis naar Oslo met een stralend zonnetje. Toen we hier aankwamen regende het, dus we hebben de laatste dagen toch het weer gekregen wat we ook verdienen!!! Toch nog een eentje bruin geworden, nou ja, onze armen, neus en beentjes.

We reden via de Haukelivegen richting Oslo. We reden weer in een prachtig natuur gebied, ruige bergen (hier en daar bedekt met sneeuw) en dan mooie blauwe meertjes waar de bergen in weer spiegelden! Wauw!!!

En niet te vergeten sommige witte vlekjes zijn ......... Schapen!

Onderweg stoppen om te tanken en bij de supermarkt nog de laatste kronen opmaken. We hebben ook nog een omweggetje gemaakt om naar de Gaustatoppen te kunnen kijken. Dit is de hoogste berg van Noorwegen, maar helaas konden we deze niet zo goed zien.

Daarna verder. In Heddal eventjes stoppen om te kijken naar de grootste staatskerk van Noorwegen. Je kunt geen boek open slaan of er staat wel een foto van dit kerkje in. Dus toch eventjes kijken. Heel mooi om te zien en weer verbazen we ons er over dat het helemaal van hout gemaakt is, zelfs de 'leitjes' op het dak zijn van hout. Vlug een blik naar binnen werpen, maar er is een lezing bezig. Dus alleen maar om het hoekje gekeken.

We gaan weer verder met de reis naar Oslo nog ongeveer 125km.

We rijden over de E134, dit is een mooie brede weg waar we toch redelijk 80 km per uur kunnen rijden. Als we in de buurt van Oslo zijn weet de auto niet wat hem overkomt: hij mag hier 100km per uur en we krijgen zelfs nog autosnelweg. We parkeren de auto in de buurt van de boot, want we hebben nog een paar uurtjes om Oslo te bekijken. Dus eventjes de stad in om via het station naar het koninklijk paleis te wandelen. Dit ligt dus midden in Oslo waar je naar toe wandelt via een drukke brede winkelstraat met allerlei winkels, Ben&Jerry's ijs, Hardrock Café etc. Erg leuk en gezellig. Eventjes naar de McDonalds voor een  McFlurry en sanitairestop. We kwamen ook nog bij een heel erg mooi bakwinkeltje. Ze hadden hier allerlei spulletjes om zelf taarten etc. te maken. Koen wordt zo enthousiast dat hij een schaaltje met kleurige pareltjes omstoot, waardoor deze pareltjes in de winkel ronddansen. Oeps! De mevrouw wordt gelukkig niet boos en ruimt alles netjes weer op. Ook nog eventjes naar het Operagebouw. Dit is apart: al lopende langs het gebouw kom je zo maar op het dak van waaraf je mooi op Oslo en de haven kunt kijken. Ook zie je hier in de stad diverse straatartiesten, mimespelers, portrettekenaars etc. Alleen de stad is veel rustiger dan Parijs of Londen, alhoewel dit dus de hoofdstad is van Noorwegen! Nu terug naar de auto, waar we om 6uur weer terug moesten zijn. Dan inchecken voor de boot. Om 10 voor half 8 rijden we de boot op. Alleen de spulletjes uit de auto die we nodig hebben op de boot, nu niets vergeten want het autodek wordt afgesloten! Koen en Anke hebben samen een hut en wij slapen met 4-tjes in een andere hut. Spullen dumpen en vlug een laatste blik werpen op Oslo (bye bye Noorwegen: we komen terug, er is nog zoveel te zien!). Om half 10 kunnen we lekker aanschuiven bij het buffet. Heerlijk we hoeven niet zelf te koken en ook niet af te wassen! Als we morgen wakker worden dan zijn we weer in Denemarken, nog een dagje daar genieten van Legoland en dan naar ................ huis!

Heerlijk weer in je eigen bed slapen!!!!!