Woensdag 25 juli dag 15

25 juli 2012 - Røldal, Noorwegen

Woensdag 25 juli dag 15

Je hebt helemaal niet meer door welke dag het vandaag is, maar daar is het ook vakantie voor. Jos en ik waren vanochtend vroeg wakker. Lekker een kopje thee met een heerlijk Noors puddingbroodje. De rest slaapt en had dit gisteren al op. We zijn eventjes naar het dorpje Roldal gereden voor extra info bij het touristenbureau. We waren nog te vroeg, dus lekker verse broodjes bij de supermarkt gehaald en het beroemde staafkerkje bekeken. Daarna terug naar het toeristenbureau. Daar kwam een jongen aan met skateboard om 10.15uur i.p.v. 10uur. Dus ze kennen hier een Noors kwartiertje!

De tocht naar de Trolltunga blijkt toch wel erg heftig. Dit is minimaal 8uur wandelen en wordt als heftig beschreven. De Preikestolen is erg ver weg, minimaal 3uur rijden heen, dan 4 uur wandelen en weer 3uur terug rijden, waarbij je nog mee moet tellen dat je met de veerboot mee moet. Dus een goede reden om te zeggen, dit doen we niet, maar we komen nog eens terug naar Noorwegen!

We gaan terug naar het huisje, waar de ontbijttafel klaar is en we kunnen ontbijten. We gaan een autotocht maken langs de Sørfjorden en de Hardangerfjorden. De route gaat langs Odda 550, oversteek met de veerboot bij Utne naar Kvanndal, langs de 7 rijden we een hele mooie toeristische route. Daarna via Tørvikbygd met de veerboot over naar Jondal en dan via het andere stuk van de 550 weer terug naar Odda en daarna terug naar ons huisje.

Onderweg naar Utne waren het niet de schapen of koeien die over de weg liepen en de snelheid er uithaalden, maar wielrenners!!! Dit was de Vikingtour. De renners moesten 110 km rijden naar hun eindpunt Ulvik. Gelukkig de andere kant op, maar ook al deze renners moesten mee de boot op. Een grappig gezicht al die renners en fietsen op de boot met auto's, campers en vrachtauto's. We zagen zelfs Raborenners!

Het was een hele mooie route en bij de plekken waar een uitkijkpunt was stopten we om iedere keer in het prachtige fjord te kunnen kijken, filmen, foto's maken of picknicken.Tijdens één stop werden zelfs kersen geplukt die langs de weg stonden. Dit is één van de allemans rechten, zoals je die in Noorwegen en Zweden kent bv vrij kamperen.

In de buurt van Nordheimsund hebben we naar de waterval Steindalfossen gekeken.  Deze waterval was maar 50 meter hoog, maar het bijzondere was dat je er achter door kon lopen. Je werd nauwelijks nat, maar het was adembenemend mooi om te zien met wat voor geweld het water naar beneden klettert.

Daarna terug naar het huisje om lekker te genieten van het avondeten: alweer zalm volgens Koen, maar de rest vond het heerlijk! Dus Koen met Kyra aan de Unox gehakt bal! De stiekemerd: hij at ook nog van onze zalm!

Nu uitzoeken wat we morgen gaan doen, want dit wordt alweer de laatste dag in ons Noors huisje, de andere dag rijden we naar Oslo om met de boot naar Denemarken te gaan.

Groeten Jos, Annemieke en kids