24 juli Dag 14

24 juli 2012 - Røldal, Noorwegen

Dinsdag 24 juli Dag 14

Toen wij vanmorgen uit het raam keken zagen wij geen berg. Deze zat namelijk in de wolken. Het mooie uitzicht op de waterval was verdwenen. Na het ontbijt stapte we zoals gewoonlijk weer in de auto om eropuit te trekken. Dit keer gingen wij een bezoek brengen aan de gletsjer Folgefonna (dit is de derde grootste gletsjer van Europa). Hiervoor moesten we eerst richting Odda rijden, waarna we over een erg smal weggetje moesten rijden  naar de parkeerplaats bij de gletsjer. De zon begon gelukkig te schijnen en dat bleef  de hele dag! Super!

Toen we de auto hadden geparkeerd was het tijd om de spullen te verzamelen en te wandelen naar de gletsjer. Dit was geen gewone wandeltocht maar een echt klauterparcours! We werden dus weer vooraf gegaan door onze super scout Kyra en onze stiekeme scout Koen. Onderweg hadden we een geweldig uitzicht op de bergrivier die uit de gletsjer kwam. Dit keer bestonden de obstakels op ons pad niet alleen uit rotsen, boomstronken en modder. Nu hadden we ook te maken met schapen (alweer die beesten lopen hier overal over de berg! ), maar ook met bergriviertjes die ons pad kruisten! Soms moest je gewoon door de kleine riviertjes lopen, maar sommige rivieren waren zo groot dat er een bruggetje over gemaakt was (nouja bruggetje het was meer een loopplank). Dus dan stonden wij daar met bibberende knieën op zo'n bruggetje, terwijl de bergrivier woest onder ons van de berg afdenderde! Ook waren de stukken rots soms zo steil, dat wij met hulp van een touw als echte bergbeklimmers omhoog moesten klauteren!! Je moest echt geen hoogtevrees hebben, want je liep soms errrrg dicht langs de afgrond. Uiteindelijk kwamen we dan boven bij de gletsjer. Hier waaide het ontzettend hard! Maar om de gletsjer van nog dichterbij te kunnen bekijken moesten we een brede bergrivier over steken. Tot de helft ging het goed bij mij, maar toen gebeurde het ik kreeg een natte voet! Ik was niet de enigste, mama kreeg het ook voor elkaar. De gletsjer was erg mooi om te zien ontzettend groot. Hij was grauw wit, sommige plekken zelfs grijs van het steengruis, in de verte zag je de licht blauwe kleur pas. Het was erg indrukwekkend om te zien hoe de bergrivier uit de gletsjer ontstond en met vol geweld er weg stroomde. De terug weg was minder vermoeiend, maar nog best spannend bij de steile stukken. Het uitzicht op de bergrivier en het dal was geweldig (het geluid van de denderende rivier bijna oorverdovend). Bij een helder berg riviertje kon stiekeme scout Koen het niet laten om wat van het water te proeven, waarna Femke het ook ging proberen. Uiteindelijk durfde ik het ook aan het smaakte prima en was lekker koud, beter dan het leiding water met chloorsmaakje. Na een tocht van 4 en een half uur kwamen we weer heelhuids beneden aan.

Hierna was het tijd om naar de supermarkt te gaan. Hier hadden ze alweer de Starbucks ijskoffie!!! Zonder al te veel gedoe waren we hier snel klaar en besloten we buiten te genieten van onze ijskoffie en verse Noorse gebakjes. Want buiten de supermarkt stonden bankjes waar je heel mooi over het meer en het fjordenlandschap uitkeek (de Sørfjorden). Toen was het weer tijd om naar het vakantiehuisje te gaan. Hier hebben ik, Koen en Femke een heerlijke zelfgemaakte pizza gebakken.

Nu ga ik nog even van de Noorse avond genieten met mijn latte macchiato bereid door Koffiemeester Koen en vers gebakken wafels van Chefkokkin Femke (wat haar beter afgaat dan ik. Mijn poging leidde tot een verbrande vinger. Auw.)

Groetjes,

Anke en de rest.