15 juli dag 5

15 juli 2012 - Råda, Zweden

Zondag 15 juli Dag 5

Eerst begonnen we de dag met al onze muggenbulten te tellen, de winnaar van vandaag was wederom....... Koen! Mama, papa, femke en kyra begonnen de dag met een saunabezoekje in het huisje 13! Anke en koen moesten hiervoor gewekt worden zodat zij de tafel alvast zouden kunnen dekken, zij hadden geen behoefte aan een sauna bezoekje. Het wordt 's nachts namelijk al een sauna als we met z'n drieën op een kamer liggen. Hierna hebben we heerlijk gesmuld van ons luxueus ontbijtje, heel onze tafel stond vol. Zo vol zelfs dat er bijna geen ruimte meer was om te eten! Na het ontbijt hebben we heerlijk niets gedaan, een boekje gelezen etc. Want het stond zoals gewoonlijk weer eens te regenen... Jipeeey. Na onze luie zondagmorgen zijn we toch maar eens richting uddelholm gereden voor alweer een avontuur! Hier vonden wij Wifi! Omdat papa een afslag te vroeg nam. Ons geluk kon niet op. Na ons wifi-bezoekje zijn we doorgereden naar stjärnfors, hier begonnen we onze tocht over het spoor: we reden met een zogenaamde 'lorryfiets' (zie foto's) over het spoor, het was een spoor wat niet meer werd gebruikt, dus nu ter beschikking is gesteld voor het toerisme. We crossten met z'n allen keihard over het spoor, ondertussen hebben we even lekker gepicknickt. Waarna we onze tocht door de Bush Bush over de rails vervolgden. Kyra en Koen waren samen lekker hard aan het zoeven totdat we op onze schrik een slang op het spoor zagen! Koen kon net niet meer op tijd remmen dus splatch, dag slang. Waarna Anke met femke er ook nog eens overheen reden, mama en papa waarschijnlijk ook maar die hadden het niet door. Na een lange en zware tocht kwamen we uiteindelijk aan bij het spoorweg museum. Hier stonden allemaal treinen, waar je in mocht en alles mocht aanraken, je kon zelfs lichten aanzetten van een trein! Ook leuk waren de vele poppen die overal en nergens stonden. Zo ook achter een deur, waarvan wij allen ons letterlijk te pletter schrokken! Daarna zijn we lekker onze buikjes gaan vullen met een gebakje en een drankje, zodat we weer vol energie de terugtocht konden halen. Op de terugtocht was de slang op mysterieuze wijze was verdwenen, zou hij dan misschien toch nog wel leven? Nog meer wild vonden we ook op ons avontuur, kyra zag een vos het spoor oversteken en een vogel die op een kraai leek. Al snel waren we weer terug bij het beginpunt, waarna we weer de auto pakte en naar Hagfors gingen voor de uitkijktoren, over allemaal landweggetjes bereikten we de top, Anke en papa bleven toch liever dicht bij de grond, terwijl koen, Femke, mams en kyra de gammele trap opliepen voor een adembenemend uitzicht over het gehele Gebied. Wat we ook zagen was een skipiste! Helaas is de de skipiste niet meer in gebruik en is de lift een beetje vervallen. Maar was toch erg leuk om te zien! Hierna reden we weer terug naar het huisje voor een heus diner, bereid door chefkok Anke met echte Zweedse zalm! Een 5-sterren diner! Na dit heuse diner was het tijd om op een elandsafari te gaan, geïmproviseerd door familie van der Wielen. Helaas was het ons niet gelukt om maar ook een eland te vinden, ze hadden geen zin om zich te vertonen.. Volgende keer beter! Nu gaan we genieten van de laatste avond hier in Råda, morgen rond 11 uur vertrekken we namelijk naar Orsa!

Tot morgen!

Groeten Femke en koen,

En de rest natuurlijk ook!

1. Agnes:
    16 juli 2012
    wij hebben ook op de skipiste gestaan in Altenmarkt nadat we over een hekwerk geklommen waren. en de apres ski hut was ook dicht. wel een mooie waterval gezien, we hebben altenmarkt op een andere manier gezien en de spar staat er nog. bier is nog steeds lekker daar