Day 11, 18 juli

19 juli 2013 - Litteau, Frankrijk

Donderdag 18 juli, dag 11

Vandaag was het dan eindelijk zover Londen!!! Wat dan ook uiteraard betekende dat we vroeg uit de veren moesten. Om kwart over acht zaten we in de auto om naar het treinstation in Strood te rijden. Om 9.05 vertrok onze trein naar Londen. Na een uurtje in de trein zagen we Londen, eindelijk het was zover.

Uit de trein even wennen aan de drukte, maar gelukkig hadden we onze personal tourguide genaamd Koen. Deze superhero tourguide leidde ons veilig door Londen. Het eerste hoogte punt wat wij zagen was de Big Ben. Hier had Femke al veel over gedroomd. Na een korte stop op de brug om een foto te maken, zoals alle andere toeristen hier, snelden we naar de London Eye. De rij hiervoor leek erger dan deze in werkelijkheid was. Eenmaal ingestapt konden wij genieten van het uitzicht over Londen. Dit keer had niemand last van wonky legs. Het scheelde wel dat je ook op een bankje kon gaan zitten en genieten van het uitzicht.  Nu hadden we kunnen zien wat we allemaal wilden gaan bekijken. Veel te veel natuurlijk, dus keuzes moesten gemaakt worden. Als eerste gingen we naar Buckingham Palace. Onze tourguide leidde ons hiernaar toe door het St. Jame's Park. Kyra werd ondertussen een beetje moe, maar ze had geluk want ze mocht een stukje op mijn rug. Bij Buckingham Palace moesten we opletten dat we niet door de typische Engelse taxi's platgereden werden. De wisseling van de wacht hadden gemist, maar er liep er toch eentje met berenmuts op zijn kop op en neer te lopen in dit hete weer. Hij liep net in de schaduw! Ook liepen nog langs de Royal Horsegards. Dit zijn de wachten van de koningin te paard. Die in een hokje staan en elke toerist wil met hen op de foto. Nou ja, bijna elke toerist. Wij niet!

Onze tour was nog lang niet klaar, want we vervolgde onze weg dan ook naar Harrods. Dit keer niet te voet, maar met de underground. Superhero tourguide Koen leidde ons veilig door het Londense metrostelsel. Daar was dan Harrods waar we ons konden vergapen aan de vele dure merktassen, parfums en nog veel meer. Kyra keek haar ogen uit op de speelgoedafdeling. Reuze knuffels, die nog groter waren dan Kyra en die ook nog 3.499 pond kosten! Koen keek ook stiekem zijn ogen uit bij het zien van de magic wants van Harry Potter. Was het misschien een spreuk die over Koen was uit gesproken? Na de betovering van Harrods ging onze tocht naar Oxfordstreet op verzoek van Koen himself, aangezien hij de HMV(een hele grote cd-winkel) moest bezoeken. Hier lieten wij ons ook verleiden door de toeristen kraampjes. Femke scoorde hier haar Londen tas en ja, hoor ik liet me verleiden tot een paarse 'I love London trui'. Genoeg gewinkeld er moest nog meer gezien worden.

De volgende stop was de St. Paul's Cathedral. Hier plofte we neer in de garden  van de kathedraal onder de schaduw van de bomen, onze beentjes waren ons dankbaar. Koen de tourguide voorzag zijn groep van Starbucks ijskoffie. Na de ijskoffie hadden we weer voldoende energie om de kathedraal van buiten te bewonderen. Hij was echt de moeite waard om te zien zelfs onze gids zei: 'Wow'! Het was tijd om onze weg te vervolgen naar de Tower Bridge. Hierbij liepen we onderweg nog over de Millennium Bridge en langs Shakespeare's Globe (een theater opgebouwd zoals in zijn tijd, waar nog regelmatig stukken van hem worden opgevoerd). Ook zagen wij op deze route langs de Thames nog een souvenirsshop, waar Kyra ook haar Londen tas bemachtigde. Ze was helemaal happy. Daarnaast zagen we allerlei zakenmannetjes en ook vrouwtjes borrelen in de pub's, ze waren vast allemaal blij dat hun werkdag er weer op zat. Uiteindelijk kwamen we dan aan bij de Tower Bridge na een wandeling hierover werd het voor ons ook tijd om de metro te pakken richting Charing cross. Hier hebben we nog even een tussenstop bij de Mac Donald gemaakt, want onze buikjes hadden toch wel honger.

Toen was het toch echt tijd om Londen gedag te zeggen en de trein richting Strood te pakken.

Dadelijk nog even nagenieten in onze stacaravan, want het is toch echt onze laatste avond in Engeland, sniksnik.

Morgen weer vroeg op en dan met de boot naar Frankrijk, want onze vakantie zit er nog niet op!

Groetjes uit Londen,

Anke en de rest