12 juli dag 2

15 juli 2012 - Råda, Zweden

Dag 2  12 juli

Donderdag, vanochtend eerst wakker geworden door het kussen van Femke. Dit viel van het stapelbed boven op mijn bed beneden. Gelukkig weer verder geslapen, totdat om 7.15uur werd omgeroepen dat je kon gaan ontbijten. Dit hadden we niet gereserveerd, nog eventjes lekker dromen in je bed en om half acht opgestaan. Douchen, aankleden, Kyra en Femke ook wakker gemaakt. Spulletjes inpakken en nog eventjes op het bovenste dek naar buiten kijken: de stad Gotenborg, geen open zee meer. Raar, maar nu pas merk je weer dat de boot vaart. In de hut merk je dat niet! Het is net of je stilstaat, maar de hut had ook geen raam. Koen komt ons halen, het is tijd om in de auto te stappen. We mogen van boord. We zijn in Zweden. Eerst naar de bank om geld te pinnen: de zweedse kroon. Nu hebben we ook cash. In euro's betalen gaat hier nml. niet.

Daarna een parkeerplaats gezocht in de buurt van het opera- gebouw. Gotenborg verkennen en onze eerste voetstappen op zweedse bodem gezet. Het land van de Ikea's, de elanden, de beren en de vele meren. Langs de kade van het maritiem museum gewandeld. Hier liggen allemaal verschillende boten. Mooi om te zien, maar het waait hard. We hebben een gids met een kleine stadswandeling. Deze gaan we doen. We komen in een straatje met een konditorei, hier moeten we naar binnen. Heerlijke broodjes liggen daar. We zoeken allemaal een lekker broodje uit, cappuccino, latte machiato en warme chocomelk met slagroom nemen we ook. Nog mee om onderweg lekker op te eten. Helaas is de parkeertijd op en terug naar de auto. Nu begint de autorit naar Rada. Ongeveer 4uur rijden. Echte snelweg hebben we niet meer. Eerst wordt er nog flink aan de weg gewerkt, daarna wordt het een soort autoweg, waar je 70, 80 of 90 mag rijden. En onderweg ook af en toe een flinke bui, zelfs onweer, maar ook zon. De natuur is prachtig. Om 4uur zijn we in Rada.

We krijgen huisje nummer 13!!!!!!!

Een lekker ruim huisje met in elke slaapkamer een stapelbed en een eenpersoonsbed. Vreemde verdeling! Maar de sauna maakt dit weer goed. Ook nog een veranda eraan. We missen een dekbed, toch maar eentje halen bij de receptie. Gelukkig spreken ze daar Nederlands. Praat toch wat makkelijker dan dat Zweeds. Daar kun je niet zo veel van maken. De auto is weer leeg, het huisje vol. Afbakbroodjes op het keukenkasten: het lijkt wel of we op wintersport zijn! Het is toch zomervakantie!

Even een wandeling naar het meer en het strandje. Ziet er prachtig uit.

Lekker eten: home made lasagne van de Lidl en poffertjes!

Van de camping wordt gevraagd of we een avondspel mee willen doen om 8 uur.

Dus Femke en Kyra wassen af en daarna een spel met frisbee op het strandje met andere kinderen spelen. Helaas begint het hard te regenen. Terug naar ons hitech huisje ( ahum), de sauna aan en dan lekker relaxen. Wijn,bier etc. hebben we genoeg meegenomen. (best prijzig hier)Dus dat komt goed. Groetjes annemieke en de rest