17 juli Dag 7

17 juli 2012 - Orsa, Zweden

Dinsdag 17 juli Dag 7

Vanmorgen begon ons dagje met een lekker ontbijtje. Papa had lekkere verse Zweedse broodjes gehaald. Nadat we genoten hadden van ons heerlijke ontbijtje vonden wij het tijd om er op uit te gaan. Het was gestopt met regenen, dus wilde we wel naar het björnpark (berenpark). Eenmaal aangekomen bij het park zagen wij de enorm lange rij bij de ingang, dus besloten wij om naar Orsa te rijden en boodschappen te gaan doen.

Boodschappen gaan doen met de hele family in een voor ons onbekende winkel is een hele opgave. Kyra die vanalles ziet en dan samen met Femke constant vragen: 'mam mag ik dit?'.  En als je dan zonder lijstje gaat winkelen in een winkel waar de logica ver te vinden is vergeet je nog weleens wat. Want een pot chocoladepasta tussen de blikken groenten is niet echt logisch. We hebben ons ook laten verleiden door de heerlijke Zweedse kanellbulle, zo komen die afgewandelde kilo's er ook wel weer aan. Uiteindelijk hadden we de boodschappen kar volgeladen en was het tijd om naar de kassa te gaan, waar de rij achter ons enorm snel begon te groeien. Eenmaal aangekomen bij het huisje waren we dus als nog de vaatwasblokjes voor onze grote vriend vergeten. (alhoewel hij gisteren toch niet onze vriend bleek te zijn: hij deed het niet!!!!!!! Papa en mama konden vanochtend nog de hele vaat afwassen. Navraag bij de receptie: op de kraan zit nog een speciale knop die je om moet draaien, zodat onze vriend ook water krijgt!)

Besloten we er nog een poging op te wagen en gelukkig was de rij bij het berenpark aanzienlijk gekrompen. Binnen werden we al meteen begroet door een hele grote Europese beer die op het punt stond om ons aan te vallen. Gelukkig ging het hier om de opgezette variant. Buiten konden wij de beren, tijgers, wolven en nog veel meer in hun natuurlijke habitat bekijken. We keken ze haast recht in de ogen. Een klein detail: er stond een heel groot hek tussen. Gelukkig maar. We hebben veel dieren gezien. We begonnen bij de wolven, maar die lieten zich niet zien. Blijkbaar waren ze geschrokken van Koens woeste rode haren. De beren daarentegen gingen er echt voor zitten. Ze maakte de mooiste poses voor mama's camera. De tijgers lieten zich ook goed vast leggen op de gevoelige plaat, toen ze elkaar in de haren vlogen. En het luipaard liet ook even zien dat hij op zijn achterpoten kon staan. De ijsbeer liet zien hoe goed hij kon zwemmen, waardoor hij moeilijk vast te leggen was, want hij kwam steeds maar 1 seconde boven. De lynx liet zich helemaal niet zien, helaas. Uiteindelijk waren de wolven bekomen van Koen's woeste kapsel en lieten ze zichzelf ook aan ons zien. Toen een wolf met een lekker stukje vlees langs kwam lopen begonnen ook onze magen te rommelen en was het dus tijd om naar huis te gaan.

Het avond eten werd zoals gewoonlijk weer door chefkok Koen en chefkok Anke bereid. Deze keer stonden er pannenkoeken op het menu. Chefkok Anke ging het gevecht met de pannenkoeken aan, helaas sneuvelde er een paar pannenkoeken in de strijd. Ondanks dat smaakte ze prima met een beetje stroop. Nu nog even genieten van de lekker Zweedse avond en natuurlijk van mijn lekker latte macciahto door Koffiemeester Koen himaself bereid.

Groetjes,

Anke en de rest natuurlijk

1. Simone:
    18 juli 2012
    Leuke blog Anke & fam.!
    Ben net thuis van vakantie, nu tijd om wat verhaaltjes in te halen ;)
    Groetjes Simone