18 juli Dag 8

18 juli 2012 - Orsa, Zweden

Woensdag 18 juli Dag 8

Na een rustige nacht.......... vannacht had ik voor de ramen hele grote handdoeken opgehangen. Het wordt hier s'nachts niet echt donker. Om 24.00 uur is het donker (zeg maar schemer) en om 2 uur wordt het al weer licht. In dit huisje hebben ze witte gordijntjes, wel erg mooi, maar NIET praktisch. Hierdoor wordt je erg vroeg wakker! Dus vandaar een extra verduisterings poging. Er bleek minder licht door te komen, maar toch nog te veel. Al om 8uur wakker.

Voor het ontbijt hadden we Zweedse crackers. (zie foto van Koen) dit zijn dus erg grote ronde crackers van Wasa, maar wel lekker. Helaas blijkt Jos kiespijn te hebben. Toch gaan we vandaag op pad.

We gaan eerst naar Dalhalla. Dit is een amfitheater in een oude kalkmijn. Er worden in het zomerseizoen concerten en opera's gegeven. Koen als echte muziekfan wil dit erg graag zien. Toen we daaraan kwamen bleek dat er alleen rondleidingen werden gegeven als er een concert op die dag werd gegeven! Dus waren we een dag te vroeg, balen!!! Gelukkig waren we niet de enige. We hebben toch geprobeerd om wat te zien, door op een rotsblok te staan, over de schutting te hangen etc. Het zag er wel  indrukwekkend uit. Helaas konden we het meertje niet zien. Dalhalla is 400m lang, 175m breed en 55m diep. Rond het podium ligt een smaragdgroen meer.

Daarna zijn we naar Nusnäs gereden, om te zien hoe het rode houten Dalarna paardje gemaakt wordt. Dit is niet alleen het symbool van de streek Dalarna, maar nu ook voor heel Zweden. Dit paardje was voor de Vikingen een heilig dier.

Het was erg leuk om te zien hoe het paardje gemaakt werd. Dit was nog echt handwerk. Kyra vond het prachtig om te zien hoe een mevrouw met de hand een paardje aan het beschilderen was. Ze bleef maar kijken, zelfs toen een paardje klaar was en ze aan een nieuw paardje begon. Dit kon ze in 10 minuten klaar hebben, als het patroontje eenvoudiger was. Ze was zelf kunstenares van o.a. portretten. Deze paardjes beschilderde ze nu ongeveer drie jaar. Kyra en Femke hebben ook geprobeerd om paardjes te verven, zelfs Koen kreeg de smaak te pakken. Dus we nemen nu echte Home made Dalarnapaardjes door onze kids mee naar huis. Kopen kon ook, maar ja, natuurlijk had je onder de 100 kronen nog geen paardje, zelfs geen inimini. We zijn nog steeds echte Hollanders.

Jos had nog steeds last van zijn kies. Hij had al een paar paracetamols weggewerkt. We besluiten om naar de stad Mora te rijden. Daar is een apotheek en kunnen we Ibruprofen kopen. We hebben genoeg cultuur gesnoven vandaag, dus we besluiten dat we dan ook meteen eventjes een shop stop maken hier. Onze meiden duiken meteen de de H&M binnen, waar natuurlijk iets aan hun vingers blijft kleven. We wandelen ook nog eventjes langs het mooie Siljanmeer.

Vanavond wilden we in Orsa naar het muziekfestival gaan. Dit is elke woensdag in juli. Helaas staat het behoorlijk te regenen en Jos voelt zich niet bepaald happy. We gaan terug naar ons huisje, waar chefkok Koen het eten klaar maakt. Soep, kiproerbak en aardappeltjes uit de oven. Nu maar hopen dat het lekker smaakt, want in de tussentijd type ik het verhaal en zijn Femke en Kyra nog een houten paardje met stiften aan het kleuren. Gelukkig voelt Jos zich na het eten en een Ibruprofen een stuk beter.

Groetjes en tot morgen dit was ons laatste blog uit Zweden. Morgen rijden we naar Noorwegen!

Annemieke, Jos en kids

1. Agnes:
    19 juli 2012
    hoi, een tip tegen de kiespijn hele kruidnagel helpen echt. we hebben na heel veel moeite eindelijk wifi. werkt niet echt dus misschien wel de laatste keer. of ik moet weer heel veel moet hebben. veel plezier nog.
  2. Paul van der Wielen:
    19 juli 2012
    Goed dat zo n uitgebreid verhaal schrijft, dan weet je later nog alles wat je gezien hebt ! Skon hoor, het lijkt wel vermoeiend !! Hier alles ok en relaxd vanuit het sunny Spain ! Grt