21 juli Dag 11

21 juli 2012 - Gausdal, Noorwegen

Zaterdag 21 juli dag 11

Toen we vanochtend opstonden scheen heerlijk het zonnetje.

We besloten na het ontbijt met de auto naar de Peer Gyntveien te gaan. Dit is een onverharde weg die alleen in de zomer open is. Je moet tol betalen als je op deze weg wil rijden. Je had daar een prachtig uitzicht over de bergen, kleine boerderijtjes, meertjes en besneeuwde bergtoppen. Onderweg moest je oppassen voor de schapen. Volgens Koen waren we op schapen safari. Daarna werd de weg versperd door zwarte koeien. Nu zijn we ook nog op koeien safari!!! Onderweg hebben we gewandeld en lekker gepicknickt. Kyra heeft steentjes gestapeld. Dit doen veel mensen als ze op het hoogste punt van de berg zijn. Op de picknick plek was het 1053 meter hoog. Links zag je de besneeuwde toppen van Jottenheim nationaal park en rechts de besneeuwde toppen van Rondane nationaal park. Het was een schitterend vergezicht hier.  We moesten nog een keer tol betalen op deze weg. Hier moest je het geld in een envelop stoppen, waarop je het kentekennummer, datum en handtekening moest zetten. We konden verder met onze tocht door de bergen. Noorwegen is prachtig om te zien.

We moesten ook nog tanken, dit deden we in het dorpje Skåbu boven in de bergen. Hier was een rommelmarkt waar we over heen hadden gelopen. Femke en Kyra hebben hier een soort pannenkoek gegeten. Hier kon je nog jam op doen, maar het was al erg zoet. Dus lekker voor de meiden.

We zijn daarna naar het nationale park Rondane gereden. Hier hebben we de auto geparkeerd om een wandeling te maken naar: Kvitskriuprestein. We hoefden maar 3,5km te lopen over een pad dat naar beneden liep. Helaas begon het ook nog te regenen. Gelukkig paraplu's en regencapes bij! We moesten nog een brugje oversteken en toen waren we er: dat dachten we!!!!! We moesten nog een steile klim naar boven maken over stenen en boomwortels  en toen waren we er echt. Het was apart om te zien. Je zag een aantal vreemde piramides waar boven op een zwarte steen als dakje lag.

Alleen nu moesten we de steile afdaling naar beneden terug maken en de 3,5km weer naar boven lopen in de regen. Het was gelukt, maar wel vermoeiend en nat. We reden terug naar ons huisje, waar we om half negen aan kwamen. Hier scheen nog vol op het zonnetje.

Chefkok Koen heeft samen met sous chefs papa en Femke het eten klaar gemaakt: asperge soep, aardappelpuree, boontjes en hamburgers. Als toetje hadden we chocolade pudding met vanille saus en slagroom. Vreemde chocolade pudding hebben ze hier. Deze zit in dezelfde pakken als 1 liter melk, alleen het is echte stijve drilpuddding. Je moet deze niet uit de pak knijpen, maar als een heel blok uit de pak halen en daarna in plakjes snijden. Wisten wij veel het kwam er in vreemde klodders uit, maar het was wel lekker.

Nu allemaal douchen en dan bij komen van de wandeltochten en morgen zien we wel weer wat we gaan doen. Nog twee nachtjes en dan vertrekken we naar de fjordenkust van Noorwegen.

Oh ja, bellen doen we maar niet meer vanuit Noorwegen. Dit land behoort niet tot de Europese Unie. Dus de tarieven zijn veel hoger. Per 1 juli zouden de tarieven hetzelfde zijn als in Europa, maar het bel te goed van Koen laat na twee keer bellen zien dat dit tot zijn teleurstelling dus NIET is aangepast!!!!

Groetjes Femke, Annemieke en de rest.