Dag 10 vrijdag 20 juli

20 juli 2012 - Gausdal, Noorwegen

Vrijdag 20 juli  Dag 10

Vanochtend hadden wij ons eerste ontbijtje in Noorwegen met verse afbakbroodjes en toast, want we hebben hier een broodrooster! Papa en mama waren vroeg wakker en hebben de sauna uitgeprobeerd, terwijl wij lekker uit konden slapen!Na dit ontbijtje trokken wij er zoals gewoonlijk weer tussenuit. Erg vrolijk van het weer werden we niet, het stond te regenen. Dit keer gingen we naar Lillehammer. Hier bezochten wij het Norges Olympiske Museum. Dit museum is gevestigd in de ijshockeyhal. In Lillehammer werden in 1994 de Olympische Winterspelen gehouden.

In het museum begon je met een tentoonstelling over de geschiedenis van de Olympische spelen. Dus we begonnen met de oude Olympische spelen in Olympia. Vervolgens liep je langs borden met informatie over alle afzonderlijke spelen, zoals welke er gecancelled waren, welke sporten er geïntroduceerd werden, wanneer vrouwen mee mochten doen en nog veel meer. Ook werden natuurlijk de medailles tentoongesteld. Het was er leuk om het verschil te zien tussen de alleroudste en de nieuwste medailles. De oudste waren namelijk veel kleiner. Verder werden verschillende sportmaterialen tentoongesteld, zoals oude bokshandschoenen, houten ski's, oude schaatsen en oude sportkleding. Het was heel erg interessant om te zien. Wat ook leuk was om te zien was het stadion in de ijshockeyhal. Hier stond beneden een auto, waardoor je eigenlijk pas doorkreeg hoe groot het wel niet was. Op de bovenste verdieping stond van alles over de spelen van 1994 in Lillehammer. Johan Koss die won voor Rintje Risma en Falko Zandstra. Het was vooral interessant om te zien wat voor organisatie er achter zo'n evenement schuilgaat.

Nadat we het museum gezien hadden besloten we nog om even door te rijden naar het centrum. Het centrum was heel erg leuk om te zien. Veel van de winkels zaten in houten panden wat het hele centrum een gezellig uiterlijk gaf. Op straat waren ook een paar straatmuzikanten actief, waaronder iemand met een instrument wat iets weg had van een hele grote driehoekige gitaar. Na wat geslenter in het centrum gingen wij op zoek naar een supermarkt, want bij ons huisje zit pas na een kwartier à twintig minuten rijden een supermarkt. Nou zo gezegd zo gedaan. Dit keer viel het winkelen met zijn allen gelukkig mee.

Eenmaal bij het huisje aangekomen viel ik bij het uitstappen uit de auto. Vraag me ook niet hoe ik het deed, maar volgens Koen dook ik de auto uit. De schade valt gelukkig mee een beetje zere handen en knieën (zullen morgen wel mooi blauw zijn). Toen was het tijd om eten te koken Chefkok Koen trapte af met ondersteuning van souschef papa. Chefkok Anke hield zich bezig met het ontdooien van de vis, op haar knieën en handen wel te verstaan. Uiteindelijk stond er een heerlijke pasta met kabeljauw, broccoli en tomaat op tafel. Met als afsluiter luchtige citroenvla.

Ons huisje staat boven op de berg. We kunnen zo naar de piste lopen. Helaas, we zijn nog twee seizoenen te vroeg. Ons huisje bestaat uit 4 appartementen. Wij zitten boven. Boven op onze daken zit gras. De schapen die buiten voor grasmaaier spelen zouden ze ook eventjes op de daken kunnen grazen, want het gras is erg hoog.

Het plan was om na het eten nog even te gaan wandelen, maar dit valt in het water.  Momenteel regent het terwijl de zon schijnt. Dit vind ik een goed excuus om dadelijk de sauna uit te testen.

Adjø (tot ziens in het Noors).

Groetjes,

Anke en de rest niet te vergeten!

1. Marloes berkelaar:
    21 juli 2012
    hee! wij zijn nu net terug uit maleisië, leuk om te lezen dat jullie ook een reisblog hebben! Het klinkt allemaal heel leuk en mooi daar, nu hopen dat het wat mooier weer wordt haha, nog veel plezier!